SZKOŁA PODSTAWOWA NR 16

IM. MARII KONOPNICKIEJ W BYTOMIU

 



Poradnik dla rodzica







Zapobieganie-reagowanie gry komputerowe.pdf

 


CHROŃ DZIECKO W SIECI. ppt

____________________________________________________


WSZAWICA-PEDIKULOZA.pdf


POMOC DZIECIOM.pdf

____________________________________________________

Drodzy Rodzice,

Wkrótce „nasze” dzieci rozpoczną naukę czytania, która wymaga odpowiedniego przygotowania oraz ciągłych i systematycznych ćwiczeń. Zauważyłam, że znaczna część uczniów w klasie ma problemy z głoskowaniem – jednym z etapów drogi do czytania. Przygotowałam zatem dla Państwa kilka zasad nauki głoskowania i propozycji zabaw, które polecam ćwiczyć z dzieckiem.

Kila zasad:

  • Zaczynamy od wyrazów najprostszych, najkrótszych: oko, ucho, osa, Ala, Ola, Ela, kot, mak, nos, rok, rak, sos, las...
  • Następnie wprowadzamy słowa dłuższe 4-5-głoskowe, które nie zawierają zmiękczeń ("i"), a samogłoski i spółgłoski są wyraźnie słyszalne: waga, lala, mama, worek, noga, mewa, sowa, kawa, koza, kosz...
  • Wprowadzamy słowa dłuższe oraz te z głoskami: -i oraz -y, np. lody, domy, dywan, ... miska, miasto, lizak, widelec, kino, zima, ... samochód, telewizor, gazeta, marchewka, ...
  • Nie mów dziecku, że źle głoskuje. Powiedz: "Posłuchaj, jak ja głoskuję to słowo... Teraz ty spróbuj. ..." Jeśli dziecko nadal ma kłopot, przytaknij głową i zaproponuj inny wyraz. Wróć do tego słowa innym razem.

Kilka zabaw:

1. ZABAWA Co to za słowo?

Rodzic dzieli słowo na głoski. Dziecko podaje, jakie słowo usłyszało: 
m - a - k -> mak. Później można zabawić się na odwrót. To dziecko dzieli na głoski, a rodzic składa wyraz. Jest to zabawa, od której dobrze jest rozpocząć zmagania z głoskowaniem.  

2. ZABAWA Układamy słowa na określoną głoskę...

Wybieramy głoskę. Szukamy w otoczeniu słów rozpoczynających się daną głoską, np. "o" oko, osa, Ola, owal, okulary, okruchy....

3. ZABAWA Co kończy się tą głoską ...?

Wybieramy głoskę. Szukamy słowa kończące się daną głoską, np.: "k" rak, mak, ptak, lek, lok, potok.....

4. ZABAWA Co skrywają słowa?

Wybieramy słowo. Próbujemy określić z dzieckiem, jakie głoski znajdują się w środku wyrazu (między pierwszą a ostatnią głoską). Ważne, aby początkowo dziecko wspierać w tej zabawie. Można wybrać dłuższe słowo i na zmianę z dzieckiem zgadywać głoski znajdujące w środku, np. mewa "w", "e", koszula "o", "sz", "u", "l".

5. ZABAWA Dokończ słowo...

Rodzic podaje pierwszą głoskę lub sylabę słowa, a dziecko wymyśla jego zakończenie, np. i- : -gła, -glo, -za;  ko-: -rek, -za, -min.

6. ZABAWA Czym różnią się te słowa?

Rodzic podaje pary słów. Dziecko określa, czym różnią się wybrane słowa, np. mak-rak, las-lis, kot-kos, korek-worek, tama-dama...

7. ZABAWA Policz głoski

Rodzic podaje wyraz (pokazuje obrazek), dziecko (nazywa przedmiot znajdujący się na ilustracji) liczy głoski i podaje ich liczbę, np. indyk – 5 głosek.


M. Giełzak-Chudziak



Zebrania klasowe:


klasy 1-3 poniedziałek 17.12.2018  godzinę podaje wychowawca


 klasy 4-8 czwartek 13.12.2018 godz. 15:30 

 

07:37

wschód

15:39

piątek
14 grudnia 2018

Alfred, Izydor

Ferie za 58 dni
Nowy Rok za 17 dni

Mapa strony

Szkoła Podstawowa nr 16 im. Marii Konopnickiej
w Bytomiu, ul. Rataja 3
Zalecana przeglądarka FF5+, IE8+, Opera 9.5+, Chrome
Tworzenie stron WWW dwTeam.eu